
Introduktionsworkshop
Hur påverkar hållbarhetskrav ert företag, identifiera utmaningar och möjligheter och skapa samsyn
Beskrivning av tjänsten
Är ditt företag redo att möta framtidens utmaningar med hållbarhet i fokus? Vår introduktionsworkshop är ert första steg i ert hållbarhetsarbete och hjälper er att skapa förståelse för ert utgångsläge, utmaningar och möjligheter. Samsyn! Vi börjar med att utforska vad hållbarhet faktiskt innebär för ert företag och var ni står idag. Ni får en introduktion i hållbarhet är och har varit fram tills idag, vilken mognadsgrad ni tror er befinna er i och hur viktigt hållbarhet är för er som organisation och för era medarbetare. Vårt mål är att skapa en gemensam syn inom företaget om vad hållbarhet innebär för er och också kultivera ett engagemang för att komma i gång med ert hållbarhetsarbete. Positionering! Vi tar ett helikopterperspektiv för att förstå er positionering i förhållande till hållbarhet och använder oss av välkända modeller för att tydligt visualisera er position. Genom att jämföra er med era kunder och konkurrenter får vi insikter om var ni behöver positionera er för att möta marknadens förväntningar och krav. En del av analysen innebär att ta hänsyn till våra största konkurrenter och kunder för att säkerställa att er positionering är i linje med marknadens förväntningar och öka er konkurrenskraft. Här skapar vi en tydlig bild över var ni befinner er idag och vart ni önskar befinna er framåt. Kontext! Handlingsutrymmet för ett företag påverkas av flera faktorer, och vår modell hjälper er att identifiera dessa faktorer och skapa förståelse för hur stort ert handlingsutrymme är. Från nationella lagar och regler till miljöpåverkan och resurstillgångar, vi kartlägger alla aspekter som påverkar er verksamhet. Genom att identifiera tryckpunkterna och möjligheterna kan vi skapa förståelse för hur ert hållbarhetsarbete kan öka ert handlingsutrymme och stärka er konkurrenskraft. Mänskliga värderingar och social påverkan spelar också en avgörande roll. Vi hjälper er att förstå hur kunders och era anställdas syn på olika frågor som plastanvändning och användning av fossila bränslen påverkar er verksamhet och vikten av att anpassa er strategi för att möta deras förväntningar.